Download Makalah Pengertian Demokrasi, Teokrasi Dan Autokrasi


A.    Pengertian Politik Dan Konsep Politik Dalam Islam
1.      Pengertian Politik
Kata politik secara etimologis berasal dari bahasa Yunani Politeia, yang akar katanya ialah polis, berarti kesatuan masyarakat yang berdiri sendiri, yaitu Negara dan teia, berarti urusan. Dalam bahasa Indonesia, politik dalam arti politics mempunyai makna kepentingan umum warga Negara suatu bangsa. Politik merupakan suatu rangkaian asas, prinsip, keadaan, jalan, cara dan alat yang dipakai untuk mencapai tujuan tertentu yang kita kehendaki. Politics dan policy mempunyai kekerabatan yang dekat dan timbal balik. Politics memperlihatkan asasm jalan, arah, dan medannya, sedangkan policymemberikan pertimbangan cara pelaksanaan asas, jalan, dan arahnya.[1]
Dalam bahasa Inggris, Politics ialah suatu rangkaian asas (prinsip), keadaan, cara dan alat yang dipakai untuk mencapai impian atau tujuan tertentu. Sedangkan policy, yang dalam bahasa Indonesia diterjemahkan sebagai kebijaksanaan ialah penggunaan pertimbangan- pertimbangan yang dianggap sanggup lebih menjamin terlaksananyasuatu usaha, impian tau tujuan yang dikehendaki dan pengambil kebujaksanaan dilakukan seorang pemimpin. Politik secara umum menyangkut proses penentuan tujuan Negara dan cara melaksanakannya. Pelaksanaan tujuan itu memerlukan kebijakan- kebijakan umum (public poliecies) yang menyangkut pengaturan, pembagian atau alokasi sumber-sumber yang ada. Penentuan kebijakan umum, pengaturan, pembagian dan alokasi sumber-sumber yang ada memerlukan kekuasaan dan wewenang (authority). Kekuasaan dan wewenang memainkan kiprah yang sangat penting dalam training kerjasama dan penyelesaian konflik yang mungkin muncul dalam proses pencapaian tujuan.[2]
Politik juga bisa diartikan seni lantaran sudah berapa banyak politikus yang tanpa pendidikan ilmu politik, tetapi bisa berkiat dalam hal politik lantaran mempunyai talenta yang dibawa semenjak lahir dari naluri sanubarinya sebagai seniman politik, sehingga dengan karismatik menjalankan roda politik praktis. Dalam bahasa dan teladan sederhana, apabila seorang pemimpin memang mempunyai sifat pemimpin sehingga tanpa perlu mempelajari ilmu kepemimpinan dia sudah bisa memimpin. Hanya saja, untuk menjadi pemimpin profesional, ada baiknya talenta dan sifat itu dilatih terus.[3]
Jadi, Politik ialah suatu disiplin ilmu lantaran merupakan pengetahuan yang mempunyai objek, subjek, metodologi, sistem, terminologi, ciri, teori yang khas dan spesifik serta diterima secara universal dari seluruh dunia, disamping sanggup diajarkan dan dipelajari oleh orang banyak.
2.      Politik dalam Islam
Politik Islam merupakan sudah menjadi kebiasaan orang-orang tertentu untuk agaak menyamakan Islam dengan salah satu system kehidupan tertentu atau system kehidupan lainnya yang telah menjadi dominan. Ada yang menyampaikan bahwa islam ialah sebuah demokrasi dan mereka maksudkan dengan ini ialah bahwa tidak ada perbedaan antara islam dengan demokrasi yang kini tengah naik daun di Barat. Beberapa orang lainnya menyatakan bahwa direvisi dan sangatlah cocok bagi kaum muslim untuk menggandakan eksperimen- eksperimen komunis Sovyet Rusia. Yang lainnya lagi membisikkan bahwa islam mengandung unsur-unsur kediktatoran dan kita harus membangun kembali budpekerti “taat kepada Amir (pemimpin)”.[4]
Islam ini sebagai inti dari apa yang mereka katakana dan selalu berupaya yntuk menerangkan bahwa Islam mengandung semua unsur pemikiran dan tindakan social politik. Hampir semua orang yang tekun melaksanakan kotak-katik ini sama sekali tidak memahami jalan kehidupan Islam secara jelas. Mereka tidak pernah mencoba atau bahkna tidak pernah melaksanakan suatu kajian sistematik atas tatanan politik islam – kedudukan serta hakikat demokrasi, keadilan social dan keseimbangan di dalamnya. Mereka justru berprilaku laksana orang-orang buta dan di dalamnya kisah terus menerus memepertentangkan bentuk gotong royong seekor gajah lantaran orang buta pertama hanya memegang kakinya, orang buta kedua hanya memegang tubuhnya, orang buta ketiga hanya memegang ekornya, orang buta empat hanya memegang belalainya, orang buta kelima hanya memegang tarinya dan orang buta keenam hanya memegang kupingnya. Atau mereka hanya memandang Islam hanya laksana seorang anak yatim piatu yang tinggal mempunyai satu gantungan harapannya untuk hidup kepada belas kasih orang-orang yang bersedia menjadi walinya. Kondisi semacam bersumber dari ras rendah diri yang muncul dari keyakinan bahwa kita sebagai muslimtidka mendapatkan penghormatan kalau kita tidak bisa memperlihatkan bahwa agama kita mencerminkan kredo-kredo modern merupakan titik temu dengan ideology-ideologi mutakhir. Orang-orang telah merongrong politik Islam; mereka telah menurunkan derajat politik Islam menjadi sekedar teka teki belaka. Mereka telah menyulap Islam menjadi kantong asing yang sanggup menghasilkan barang apapun. Akibat dari kenyataan ini orang-orang mulai menyampaikan bahwa Islam sama sekali tidak mempunyai system politik atau ekonominya sendiri.
Perlu kita pahami Islam bukanlah sekumpulan gagasan yang tidak saling berkaitan atau cara-cara prilaku yang tidak saling menempel vertuatan. Islam justru merupakan tatanan yang sempurna, keseluruhan yang bulat, yang mendasarkan diri pada himpunan postulat-postulat terang yang pasti.[5] Politik merupakan satu cabang dalam ramuan Islam yang syumul. Islam tidak melarang insan berpolitik selagi tidak bercanggah dengan syariat. Politik Islam atau siasah berasal dari perkataan ‘sasa’ yang bermaksud perintah, tegah, melaksanakan pembaikan dan mendidik. Manakala berdasarkan istilah, siasah bermaksud melaksanakan sesuatu yang membawa kebaikan kepada makhluk dengan membimbing mereka ke arah jalan kejayaan duniawi dan ukhrawi. Kajian Dewan Ulama PAS mendapati Islam dan politik dilarang dipisahkan sama sekali kerana berkait rapat dengan prinsip iktikad dan akhlak.  Kebanyakan ulama melihat politik Islam ialah jauh berbeda dengan politik sekular. Fathi Yakan mendefinisikan politik Islam sebagai perjuangan memelihara semua hal ehwal ummah yang merangkumi aspek pendidikan, maklumat, ekonomi serta keperluan hidup. Fahaman sekularisme Barat memisahkan agama dengan politik; iaitu agama ialah hak gereja manakala negara ialah hak pemerintah.[6]
Ikhwan Saffa membahagikan ilmu politik (siasah) kepada lima iaitu Siasah Nabawiyah (politik para nabi), Siasah Mulukiyah (politik kerajaan), Siasah Ammah (politik rakyat), Siasah Khassah (politik rahsia) dan Siasah Dhatiyah (politik peribadi). Menurut Ahmad Atiyatullah, perkataan siasah dipakai dalam kitab Tahdib al-Siyasah karangan Abu al-Hassan Ahwazi (362-446H). Perkataan politik dan siasah membawa pengertian yang hampir sama kerana kedua-duanya telah menjadi sebahagian daripada perbendaharaan kosa kata bahasa Melayu. Ehsan Ehsanullah (1994) melihat keperibadian Siasah Syariah dalam konteks negara Arab Saudi mendapati amat masuk akal seluruh dunia mengimplementasi isyarat Allah SWT.
Menurut Abdul Hadi Awang (2011), kekuasaan dan kedaulatan ialah milik Allah dan insan hanya merupakan pemegang amanah untuk menguruskan negara. Beberapa peringkat pembahagian kuasa iaitu khalifah, Majlis Syura dan ulil al-Amri. Khalifah bertanggungjawab dalam perlaksanaan undang-undang (eksekutif) manakala Majlis Syura bertanggungjawab dalam penggubalan undang-undang (legislatif) serta Ulil al-Amri (Qadi) bertanggungjawab dalam penguat kuasaan undang-undang.
 Ibn Taimiyah beropini bahawa kekuasaan politik merupakan min a’zam wajibat al-din (suatu kewajipan agama yang utama). Pandangan ini serupa dengan pandangan Yusuf al-Qardhawi yang menyatakan terdapat kekerabatan simbiosis antara Islam dan politik. Ia sebagai sesuatu yang tidak terpisah daripada hakikat Islam itu sendiri.
Menurut K. Ramanathan, politik merupakan satu cara mengendalikan aktiviti-aktiviti manusia. Konsep politik Barat tidak mempunyai sebarang panduan yang tepat kerana pengertian politik ditafsir tanpa berpandukan kepada suatu panduan mutlak serta mengenepikan unsur kerohanian atau spiritual. Menurut Fathi Yakan, fahaman politik Barat memisahkan agama dan politik merupakan fahaman serpihan ideologi gereja. Islam mengajar bahawa politik seharusnya diadun sebati dengan konsep tauhid kepada Allah Taala dan mengikut lunas-lunas syarak sebagaimana dalam Al-Quran, diperincikan dalam as-Sunnah serta dibahaskan oleh para ulama muktabar.
Menurut Mustafa Haji Daud, Islam mengasaskan sistem politik yang merangkumi tiga aspek iaitu tauhid, risalah dan khalifah. Tauhid iaitu konsep politik mengikut segala lunas yang ditetapkan Allah SWT. Risalah pula merupakan konsep politik yang diwahyukan Allah SWT melalui Rasul-Nya dan wajib dituruti oleh segenap manusia. Manusia sebagai khalifah Allah di bumi harus mentadbir alam berlandaskan lunas-lunas syarak. Para sarjana politik Barat, termasuk segelintir cendekiawan Islam melabelkan pemerintahan Islam sebagai salah satu cabang pemerintahan berbentuk teokrasi. Namun konsep teokrasi di Barat dengan Islam jauh berbeza kerana teokrasi Barat beropini bahawa sesebuah negara hanya diperintah oleh golongan agamawan ataupun individu yang mendapat mandat dari tuhan serta tidak semestinya pemerintah itu memakai aturan Allah. Sedangkan konsep pemerintahan Islam amat terang iaitu individu yang paling tinggi keimanan dilantik sebagai pemerintah dan pentadbiran yang meliputi pelbagai aspek harus dan wajib tunduk kepada undang-undang Illahi.
Prinsip-Prinsip Islam
Prinsip-prinsip islam berlawanan dengan prinsip-prinsip demokrasi, diantaranya:
1.      Kekuasaan hanya milik Allah dan bukan milik rakyat.
2.      Hukum yang sah berlaku hanyalah aturan Allah dan rosulNya, walaupun bertentangan dengan mayoritas rakyat.
3.      Tidak boleh tunduk kepada bunyi mayoritas, tetapi hanya tunduk kepada aturan Allah.
Ciri-ciri Pemimpin Menurut Islam
Para sahabat nabi bersepakat menyampaikan bahawa menegakkan pemerintahan Islam ialah wajib.  Abu Bakar as-Siddiq ra. berkata, “Bahawa Muhammad telah pergi, justeru itu, agama ini (Islam) memerlukan penjaganya.” Hampir kebanyakan aliran pemikiran termasuk Ahli as-Sunnah wa al-Jama’ah, Syi’ah, al-Murji’ah, Mu’tazilah dan Khawarij bersepakat menyampaikan menegakkan sistem politik Islam ialah wajib bagi umat Islam. Allah Taala berfirman, bermaksud:
“Wahai Umat yang beriman, taatlah kau kepada Allah dan taatlah kau kepada Rasullullah dan kepada ‘Ulil Amri’ (orang yang berkuasa) dari kalangan kamu.”(Surah an-Nisa’ : ayat 59)
Terdapat beberapa kriteria yang harus ada sebelum seseorang individu dilantik menjadi pemimpin. Antaranya, individu tersebut dari kalangan ulama, pintar sempurna, mempunyai kefahaman serta mempunyai kelayakan dari segi intelek dan fizikal untuk mentadbir urus pemerintahan.
“Dan janganlah kau serahkan kepada orang-orang yang belum tepat akalnya akan harta kau yang Allah telah menjadikannya untuk kau sebagai asas pembangunan kehidupan kamu.” (Surah an-Nisa’: ayat 5).
Seseorang yang zalim, fasik dan lalai serta melanggar batas-batas yang ditetapkan oleh Allah dilarang dilantik menjadi pemimpin. Sebaliknya mereka hendaklah terdiri dari orang-orang yang beriman, bertakwa dan mengerjakan amal soleh.
“Dan janganlah engkau mematuhi orang yang Kami ketahui hatinya lalai daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami di dalam al-Quran, serta ia berdasarkan hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula ialah melampaui kebenaran.” (Surah al-Kahfi: ayat 28).
Abu al-Maati al-Futuh menjelaskan bahawa terdapat empat elemen dalam pemerintahan Islam iaitu Sultat (kebolehan mengurus), kedaulatan, kuasa dan syura. Kekuasaan ialah kewibawaan sesebuah pemerintahan dari rakyat (umat Islam). Abraham Lincoln mendefinisikan demokrasi sebagai “kerajaan yang dirikan oleh rakyat, dari rakyat dan kepada rakyat” (Hamdan Aziz : 2012). Dalam pada itu, kenyataan Lincoln hanya melihat aspek kebebasan mutlak individu tetapi kekuasaan yang diberikan kepada pemimpin mestilah berdasarkan keimanan dan ketakwaan.
Sistem kekhalifahan menyerupai diamalkan terdiri dari Majlis Syura, khalifah dan kementerian khusus yang mempunyai hak serta autoriti. Majlis Syura mempunyai hak menyerupai menentukan aturan bagi sesuatu kasus yang tidak dijelaskan secara khusus di dalam al-Quran, melantik khalifah daripada kalangan jago Majlis Syura, mengaturkan bai’ah umat Islam terhadap khalifah manakala dalam masa yang sama Majlis Syura mempunyai hak melucutkan khalifah daripada jawatan atas sebab-sebab syarie. Menurut Muhammad Abdul Qadir Abu Faris (1987), sekiranya pemimpin memerintah tanpa berpandukan kepada al-Quran dan as-Sunnah serta tidak bersifat sebagai seorang khalifah Islam dari sudut akhlak, maka pemerintah tersebut hilang kelayakan menjadi khalifah.
Khalifah merupakan individu yang penting dalam sistem politik Islam. Khalifah mempunyai hak dan autoriti dalam beberapa hal menyerupai memupuk perpaduan rakyat, memelihara agama dan keamanan negara, menguruskan kewangan, pentadbiran dan perundangan Islam. Segala undang-undang yang dijalankan haruslah berdasarkan semata-mata kepada al-Quran, as-Sunnah dan Ijtihad ulama sepertimana firman Allah SWT, bermaksud:
“Wahai Daud, sesungguhnya kami telah menjadikan khalifah di bumi, maka jalankanlah aturan antara insan dengan (hukum syariat) yang benar (yang diwahyukan oleh kami); dan janganlah engkau berdasarkan hawa nafsu, kerana demikian itu akan menyesatkanmu daripada jalan Allah.” (Surah Sa’ad : ayat 26).
Musyawarah dan Keadilan
Menurut pandangan fuqaha, musyawarah ialah meminta pendapat orang lain mengenai sesuatu urusan. Perkataan musyawarah secara umum diertikan dengan negosiasi atau bertukar fikiran. Perundingan disebut sebagai musyawarah kerana orang yang berunding diharapkan untuk mengeluarkan atau mengemukakan pendapatnya wacana suatu kasus yang dibincangkan dalam negosiasi itu. Musyawarah merupakan salah satu hal yang amat penting bagi kehidupan, bukan saja dalam kehidupan bernegara malah dalam kehidupan berumah tangga. Islam memandang penting peranan musyawarah dalam kehidupan umat manusia. Contohnya sanggup dilihat dari petikan ayat al-Quran dan Hadis yang menganjurkan umat Islam supaya bermusyawarah dalam memecah aneka macam kasus yang dihadapi, Firman Allah SWT, bermaksud:
“Maka disebabkan rahmat Allahlah, engkau bersikap lemah lembut terhadap mereka. Seandainya engkau bersikap bernafsu dan berhati keras. Nescaya mereka akan menjauhkan diri darimu. Kerana itu, maafkanlah mereka, mohonkanlah ampun bagi mereka, dan bermusyawarahlah dengan mereka dalam urusan tertentu.Kemudian apabila engkau telah membulatkan tekad, bertawakallah kepada Allah.Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya”. (Surah al-Imran : ayat 159).
Menurut Saari Sungib, sistem politik Islam menitikberatkan konsep keadilan dan musyawarah. Sekiranya seseorang pemimpin terang membelakangkan konsep keadilan dan musyawarah dalam membuat keputusan pentadbiran, rakyat berhak menidakkan isyarat yang tiba daripada pemerintah yang zalim.
Asas kepimpinan Islam ialah berbentuk ibadah iaitu ketaatan rakyat kepada pemimpin serta dalam masa yang sama pemimpin taat kepada Allah. Sekiranya pemimpin membelakangkan aturan syarak, maka rantaian ketaatan kepada pemerintah akan terlucut dan Majlis Syura berhak menegur pemerintah dan melucutkan jawatan. Yusuf al-Qaradhawi, pernah mengungkap kata-kata dia di dalam karyanya Aku dan al-Ikhwan al-Muslimun mengenai konsep musyawarah dan kesepaduan ummah;
“…aku mulai faham dengan terang bahawa untuk mengembalikan kemenangan Islam haruslah melalui kata-kata, perbuatan, dakwah…. Semua ini tidak bisa dilakukan oleh seorang diri….Seseorang akan lemah bila bersendiri dan berpengaruh bila beramai-ramai …”.
Islam mengajar umatnya supaya sentiasa berpegang dengan tali Allah iaitu Al-Quran. Apabila semua insan menghayati prinsip Islam yang bersifat universal, maka konsep keadilan tetap terpelihara. Semua masyarakat perlu berganding pundak menentang segala kezaliman melalui undi dalam pilihan raya. Dengan memakai ruang yang ada menyerupai demokrasi, segala kebatilan akan hilang maka kebenaran pastinya muncul. Ingat firman Allah SWT, bermaksud:
“Sesungguhnya apabila tiba kebenaran, maka kebatilan akan hancur. Sesungguhnya kebatilan pastinya akan hancur.” (Surah al-Isra’ : ayat 81).
B.     Demokrasi, Teokrasi dan Autokrasi
Jenis – jenis pemerintahan:
1.      Demokrasi
Istilah demokrasi berasal dari bahasa Yunani, “demos” yang berarti rakyat, dan cratein yang berarti memerintah. Bila kedua kata tersebut digabungkan maka dia berarti “rakyat yang memerintah” atau “pemerintah rakyat”. Kata ini menjadi popular sehabis diucapkan oleh negarawan sekaligus mantan presiden Amerika Serikat, Abraham Lincoln yang menyampaikan “government is from the people, by the people and for the people”, sehingga sanggup diartikan bahwa demokrasi ialah pemerintahan dari rakyat, oleh rakyat dan untuk rakyat.
Demokrasi merupakan sebuah sistem nilai dan sistem politik yang telah teruji dan diakui sebagai yang paling relistik dan rasional untuk mewujudkan tatanan social, ekonomi dan politik yang adil, egaliter dan manusiawi. Sehingga banyak penguasa yang otoriter dan totaliter menyebut sistem yang dibangunnya sebagai kekuasaan dan sistem demokratis. Para penguasa otorite, demokrasi dimanipulasi hanya sebatas pada praktiknya secara procedural-formal, tetapi secara subtantif demokrasi tidak tampak.
Demokrasi mempunyai arti penting bagia masyarakat yang menggunakannya, lantaran dengan demokrasi hak masyarakat untuk menentukan sendiri jalannya organisasi negara sanggup dijamin. Oleh lantaran itu, hampir semua pengertian yang diberikan untuk istilah demokrasi ini selalu memperlihatkan posisi penting bagi rakyat, walaupun secara operasional implikasinya di aneka macam Negara tidak selalu sama. Sekedar memperlihatkan betapa rakyat diletakkan pada posisi penting dalam asas demokrasi.[7]
Demokrasi yang sukses adalahyang tingkat pertumbuhannya tinggi, adanya kelas menengah yang luas dan relative sejahtera, kelompok-kelompok yang otonom, rule of law, dan budaya politik yang berpeluang untuk kompromi dan toleransi. Ini seringa dinamakan demokrasi yang berpengaruh (strong democracy). [8]
Dapat ditarik kesimpulan bahwa tekanan jenis pemerintah ada pada kekuasaan pemerintah dalam tiap-tiap Negara. Bila kekuasaan pemerintah Negara demokrasi dimana rakyat memegang kekuasaan atau kedaulatan. Kemudian timbul pertanyaan bagaimana rakyat sanggup memerintah, atau bagaimana semua memerintah semua. Apakah semua rakyat sanggup malaksanakan satu pemerintah itu datangnya dari rakyat dan di bentuk oleh rakyat, serta kegunaannya untuk rakyat.[9]
2.      Teokrasi
Bentuk ini semua yang ada di bumi dan beserta isinya itu ialah ciptaan Tuhan. Tuhan membuat insan yang berbeda beserta isinya. Ada dua hal yang dimiliki oleh manusi yang tidak dipunyai oleh binatang yaitu rasio (pikiran) dan nurani. Dua kelebihan inilah yang membuat insan mempunyai status sebagai makhluk hidup mahkota ciptaan Tuhan yang mempunyai jiwa. Karena mempunyai hal-hal tersebut insan membuat sesuatuatau berdaya cipta. Tiap orang mempunyai perasaan atau sifat yang berbeda kualitas dan intensitasnya, dan ini membuat tidak ada dua orang tang sama persis. Tidak ada insan mempunyai huruf dan sifat yang sama, bahkan insan yang lahir kembar-identik juga tidak menjadi jaminan bahwa mereka menjadi orang yang mempunyai ciri yang sama.[10]
Manusia ialah makhluk ciptaan Tuhan. Manusia mempunyai kiprah untuk menguasai bumi beserta seluruh isinya. Ternyata insan yang diberi kiprah untuk menguasai dan dikuasai tidak hanya satu orang. Karena itu timbul kasus mengenai siapa yang akan menjadi penguasa di antara insan semoga tidak terjadi kekacauan. Justru kepada semua oranglah dibebankan kiprah membina keamanan dan ketertiban. Untuk itu penganut teori ini beropini bahwa Tuhan eksklusif menentukan salah seorang dari insan untuk memerintah insan lainnya. Sewaktu Tuhan menentukan seorang untuk memerintah atas insan lainnya, tentulah Dia yang terbaik dari yang lain. Pengertian yang terbaik dalam arti luas ialah mereka yang patuh pada Tuhan, jujur, berhati nrimo dan tidak menindas sesama manusia. Tuhan mengangkat insan menjadi penguasa atas sesama insan bukan untuk menjadi penindas yang mendatangkan penderitaan, melainkan untuk mendatangkan kesejahteraan bagi sesama insan itu sendiri. Manusia yang diangkat menjadi penguasa ini disebut dengan pangkat atau jabatan “Raja”.
Raja yang diangkat oleh Tuhan pada mulanya bertindak baik dan adil sesuai dengan apa yang diperintahkan Tuhan untuk dilaksanakannya, sehingga insan bisa menikmati kesejahteraan. Kekuasaan raja ialah kekuasaan yang dialihkan secara turun temurun. Jika seorang raja memerintah dengan sewenang-wenang, dengan kata lainnya pemerintahannya membawa penderitaan bagi rakyat, sedangkan raja berlimpah kemewahan, beristeri banyak, mempunyai kekuasaan yang absolute, maka dinasti penindas akan terbentuk.
Rakyat yang tertindas tadi akan menyadari kalau dirinya sudah tetindas meskipun takut untuk bertindak. Ada pepatah yang mengatakan, “Kekuatan yang berlebihan menyebabkan keberanian yang tak terkatrol”. Sesuai dengn pepatah tersebut, lantaran rakyat sudah terlalu takut kemudian muncullah beberapa orang yang beranimemimpin rakyat untuk melaksanakan pemberontakan. Sebagai hasil pemberontakan, penguasa atau kekuasaan raja yang dibatasi dan bunyi rakyat yang didengar, dari sinilah demoraksi timbul.[11]
3.      Autokrasi
Autokrasi berasal dari dua kata: auto yang berarti satu atau sendiri dan cratein artinya memerintah. Makara Autokrasi berarti pemerintahan Negara yang berada di tangan satu orang. Jika demikian kita bisa melihat bahwa Autokrasi ialah lawan dari demokrasi. Bila kita perhatikan, sanggup dikatakan bahwa pada saatini sudah tidak ada laginegara yang mempraktekkan sistem Autokrasi secara murni. Bentuk penyeleggaraan pemerintahan kini ini merupakan bentuk Autokrasi modern, yang masih berlangsung secara terselubung dalam pemerintahan dengan memakai sistem satu partai tunggal.[12]
Pada permulaan periode 18, mesin dipakai sebagai pengganti insan di benua Eropa. Dengan pengganti tenaga ini muncullah pengangguran dalam jumlah yang besar. Banyaknya pengangguran ini menyebabkan jumlah tenagar kerja yang tersedia semakin besar sementara kebutuhan atas tenaga insan sangat rendah. Yang terjadi kemudian ialah tekanan terhadap upah tenaga kerja hingga tingkat yang paling rendah oleh pemilik perusahaan. Walaupun upah yang diterima sangatrendah, orang masih bersedia menerimanyasebagai suatu alternative yang terbaik daripada menganggur dan mati kelaparan. Oleh lantaran itu, di satu pihak pemerasan yang terjadi membuat orang kaya semakin kaya dan sebaliknya yang miskin menjadi semakin miskin. Hal ini membuat kemiskinan semakin merajalela dalam masyarakat.
Keadaan yang sangat jelek ini tentu tidak tidak berlangsung langgeng lantaran muncul perlawanan dan gerakan dari bawah, yaitu munculnya organisasi-organisasi buruh yang berasakan sosiaisme untuk memperjuangkan nasib para buruh.
Perlwanan buruh yang paling gigih terjadi di Rusia, dimana gerakan- gerakan sosialisme di Rusia membuat Kaisar Tsaar menjadi sasaran. Pada waktu itu terjadi penolakan- penolakan, munculnya pemerintah pemogokan, dan pelemparan bom yang terjadi pada tanggal 22 januari 1905- yang dikenal dengan ahad berdarah. Lebih dari 3.000 orang yang terbunuh dan luka-luka pada waktu itu. Tentara Kaisar berhasil menggagalkan revolusi ini. Kemudian pada tahun1917 revolusi meletus lagi di Rusia, dan tetapmengalami kegagalan. Barulah pada kesempatan berikutnya pada bulan Oktober tahun tersebut, Kaisar bersama keluarganya dibuang ke Siberia, dan pada tahun 1918 mereka dibunuh. Dengan berhasinya revolusi itu, maka nkekuasaan diambil alih oleh partai buruh dan tani yakni kaum Bolsjewik atau kaum komunis di bawah pimpinan Lenin dan Trotsky.
Kewenangan perlawanan buruh di Rusia berhasil menjauhkan Dinasti Tsaar dan menggantinya dengan kekuasaan komunisme. Saat itu juga mulai muncul pemeruntah totaliter, demokrasi ala komunisme, atau oleh para jago politik dan juga jago tata Negara menamainya pratek Autokrasi.[13]
C.    Hubungan Negara dan Agama
Menurut Hussein Muhammad, Negara diharapkan untuk mencapai tujuan yang dicita-citakan masyarakat insan secara bersama-sama. Negara dengan otoritasnya mengatur kekerabatan yang diharapkan antara masyarakat. Sedangkan agama mempunyai otoritas untuk mengatur kekerabatan insan dengan Tuhannya. Hubungan antara agama dan Negara menyebabkan perdebatan yang terus berkelanjutan di kalangan para ahli. Pada hakekatnya, Negara merupakan suatu komplotan hidup bersama sebagai penjelmaan sifat kodrati insan sebagai makhluk individu dan makhluk social. Oleh lantaran itu, sifat dasar kodrat insan tersebut secara horizontal dalam kekerabatan insan dengan insan lain untuk mencapai tujuan bersama. Negara mempunyai lantaran tanggapan eksklusif dengan insan lantaran insan ialah pendiri Negara itu sendiri.[14]
Manusia sebagai warga Negara ialah juga makhluk social dan makhluk Tuhan. Sebagai makhluk social, insan mempunyai kebebasan untuk memenuhi dan memanifestasikan kodrat kemanusiaannya. Namun, sebagai makhluk Tuhan insan juga mempunyai kewajiban untuk mengabdi kepada-Nya dalam bentuk penyembahan atau ibadah yang diajarkan oleh agama atau keyakinan yang dianutnya. Hal-hal yang berkaitan dengan Negara ialah manifestasi dari komitmen manusia. Sedangkan kekerabatan dengan tuhan tertuang dalam anutan agama ialah wahyu dari Tuhan. Oleh lantaran itu, ada benang emas yang menghubungkan antara agama dan Negara.
Konsep kekerabatan Negara dan agama sangat ditentukan oleh dasar ontologis insan masing-masing. Keyakinan insan sangat mensugesti konsep kekerabatan antar Negara dan agama dalam kehidupan manusia.[15]
Dalam Islam, kekerabatan agama menjadi perdebatan yang cukup hangat dan berlanjut hingga kini. Bahkan, berdasarkan Azyumardi Azra, perdebatan ini telah berlangsung semenjak hampir satu abad, dan berlangsung hingga dewasa.
Menurut Azyumardi, ketegangan perdebatan wacana kekerabatan agama dan Negara ini diilhami oleh kekerabatan yang agaka canggung antara Islam sebagai agama (din) dan Negara (daulah). Dalam bahasa lain, kekerabatan antara agama (din) dan politik (siyasah) di kalangan umat Islam, terlebih di kalangan Sunni yang banyak di atur oleh masyarakat Indonesia, pada dasarna bersifat biguouams atau ambivalen. Ulama Sunni sering menyampaikan bahwa intinya dalam Islam tidak ada pemisahan antara Negara dan agama. Sementara terdapat pula ketegangan pada tartan konseptual maupun tataran simpel dalam politik, lantaran menyerupai yang dilihat terdapat ketegangan dan tarik ulur dalam kekerabatan agama dan politik.
Pada kenyataannya sumber dari kecanggungan antara keduanya yaitu berkaitan dengan kenyataan bahwa din dalam pengertian terbatas pada hal-hal yang berkenaan dengan bidang ilahiyah, yang bersifat sacral dan suci. Sedangkan politik kenegaraan (siyasah) pada umumnya merupakan bidang prafon atau keduniaan.[16]
Hubungan antara agama dan negara menyebabkan perdebatan yang terus bekelanjutan di kalangan para ahli. Pada hakekatnya, negara merupakan suatu komplotan hidup bersama sebagai penjelmaan sifat kodrati insan sebagai makhluk individu dan makhluk sosial. Oleh lantaran itu sifat dasar kodrat insan tersebut juga sifat dasar negara pula, sehingga negara sebagai manisfestasi kodart insan secara horisontal dalam kekerabatan insan dengan insan lain untuk mencapai tujuan bersama. Dengan demikian, nagara mempunyai lantaran tanggapan eksklusif dengan insan lantaran insan ialah pendiri Negara itu sendiri.
            Konsep kekerabatan negara dan agama sangat ditentukan oleh dasar ontologi insan masing- masing. Keyakinan insan sangat memepengaruhi konsep kekerabatan agama dan negara dalam kehidupan manusia. Berikut diuraikan beberapa teladan perbedaan konsep kekerabatan agama dan negara berdasarkan beberapa aliran atau paham, yaitu:
1.      Hubungan Agama dan Negara  berdasarkan Paham Teokrasi
            Dalam paham Teokrasi, kekerabatan agama dan negara digambarkan sebagai dua hal yang tidak sanggup di pisahkan. Negara menyatu dengan agama, lantaran pemerintahan berdasarkan paham ini dijalankan berdasarkan berdasarkan firman- firman Allah, segala tata kehidupan dalam masyarakat, bangsa, dan negara dilakukan atas titah Allah. Dengan demikian, urusan kenegaraan atau politik, dala, paham teokarasi juga diyakini sbagai manisfestasi firman Allah.
2.      Hubungan Agama dan Negara Menurut Paham Sekuler
            Paham sekuler memisahkan dan membedakan antara agama dan negara. Dalam negara sekuler, tidak ada kekerabatan antara sistem kenegaraan dengan agama. Dalam paham ini, negara ialah urusan kekerabatan insan dengan insan lain, atau urusan dunia. Sedangkan agama ialah kekerabatan insan dengan Tuhan. Dua hal ini berdasarkan paham sekuler, tidak sanggup disatukan.
            Dalam negara sekuler, sistem dan norma-norma aturan positif dipisahkan dengan nilai- nilai dan norma-norma agama. Norma-norma dan aturan di tentukan atas komitmen insan dan tidak berdasarkan agam atau firman- firman Tuhan, meskipun mungkin norma-norma tersebut bertentangan dengan norma- norma agama. Meskipun memisahkan antara agama dan negara, pada lazimnya negara sekuler membebaskan waraga negranya untuk memeluk agama apasaja yang mereka yakini, tapi negara tidak ikut campur tangan dalam urusan agama.
3.      Hubungan Agama dan Negara berdasarkan Paham Komunisme
             Paham kolonialisme memenadang hakekat kekerabatan negara dan agama berdasarkan pada filosofi matrialisme dialektis dan materialisme historis. Paham ini menyebabkan paham atheis, yang berarti tidak bertuhan. Paham yang dipelopori oleh Karl Marx ini, memandang agam sebagai cndu masyarakat. Menurutnya, insan ditentukan oleh dirinya sendiri. Agama, dalam paham ini, dianggap sebagai suatu kesadaran diri bagi insan sebelum menemukan dirinya sendiri.
Manusia ialah dunia insan sendiri yang kemudian mengahasilkan masyarakat negara. Sedangkan agama dipandang sebagai realisasi fantastis makhluk manusia, dan agama ialah keluhan makhluk tertindas. Oleh lantaran itu agam harus ditekan, bahkan dilrang. Nilai yang tertinggi dalam negara ialah materi.
4.      Hubungan Agama dan Negara berdasarkan Aliran Islam
Menurut Munawi Sjadzli wacana kekerabatan negara dan agama dalam Islam terdapat tiga aliran. Pertama, aliran yang menganggap bahwa islam ialah agama yang paripurna, yang meliputi segala-galanya, termasuk kasus Negara, oleh lantaran itu, agama tak sanggup dipisahkan dari Negara, dan unsur Negara ialah urusan agama, serta sebaliknya. Aliran kedua, menyampaikan bahwa Islam tidak ada hubungannya dengan Negara, lantaran Islam tidak mengatur kehidupan bernegara dan pemerintahan. Menurut aliran ini Nabi Muhammad tidak mempunyai misi untuk mendirikan Negara. Aliran ketiga, beropini bahwa Islam tidak meliputi segala-galanya, tapi meliputi seperangkat prinsip dan tata nilai etika wacana kehidupan bermasyarakat, termasuk bernegara. Oleh lantaran itu, dalam bernegara umat Islam harus membuatkan dan melaksanakan nila-nilai dan etika diajarkan secara garis besar.[17]









                                                         BAB III
      Kesimpulan

Politik Islam atau siasah berasal dari perkataan ‘sasa’ yang bermaksud perintah, tegah, melaksanakan pembaikan dan mendidik. Manakala berdasarkan istilah, siasah bermaksud melaksanakan sesuatu yang membawa kebaikan kepada makhluk dengan membimbing mereka ke arah jalan kejayaan duniawi dan ukhrawi. Islam dan politik dilarang dipisahkan sama sekali kerana berkait rapat dengan prinsip iktikad dan akhlak. Politik dalam islam ada semenjak pada masa pemerintahan khalifah yang mana khalifah itu sebagai pengganti dari Nabi Muhammad saw. Untuk melanjutkan syi’ar agama islam. Politik tersebut berkelanjutan hingga masa tabi’in, tabi’ tabi’in dan hingga kini meskipun cara berpolitik pada zaman klasik sangatlah beebeda dengan yang sekarang.
Ada aneka macam jenis pemerintahan akan tetapi yang sering dipakai pada setiap Negara yaitu jenis pemerintah Demokrasi yang kekuasaan pemerintahannya berada pada Negara tersebut. Bila kekuasaan pemerintah Negara demokrasi dimana rakyat memegang kekuasaan atau kedaulatan. Kemudian timbul pertanyaan bagaimana rakyat sanggup memerintah, atau bagaimana semua memerintah semua. Apakah semua rakyat sanggup malaksanakan satu pemerintah itu datangnya dari rakyat dan di bentuk oleh rakyat, serta kegunaannya untuk rakyat. Teokrasi itu rakyat sudah terlalu takut kemudian muncullah beberapa orang yang beranimemimpin rakyat untuk melaksanakan pemberontakan. Sebagai hasil pemberontakan, penguasa atau kekuasaan raja yang dibatasi dan bunyi rakyat yang didengar, dari sinilah demoraksi timbul. Autokrasi ialah Negara yang berada di tangan satu orang. Jika demikian kita bisa melihat bahwa Autokrasi ialah lawan dari demokrasi. Bila kita perhatikan, sanggup dikatakan bahwa pada saatini sudah tidak ada lagi negara yang mempraktekkan sistem Autokrasi secara murni.
Banyak system yang ada pada dunia politik, akan tetapi system – system tersebut banyak yang tidak dipakai dengan murni dan banyak yang diubah sesuai dengan kehendak Negara masing – masing. Contohnya saja di Indonesia, di Negara ini system yang dipakai oleh pemerintah Indonesia ialah system demokrasi meskipun telah melalui tahapan – tahapan yang cukup lama.
Meski banyak perdebatan antara kekerabatan antara Negara dan agama tetapi tetap ada kekerabatan Negara dan agama sangat ditentukan oleh dasar ontologis insan masing-masing. Keyakinan insan sangat mensugesti konsep kekerabatan antar Negara dan agama dalam kehidupan insan bisa di katakan juga kekerabatan Negara dan agama itu “Hablum min Allah wa hablu min Wathan”.





[1] Nomensen Sinamo, Pendidikan Kewarganegaraan, PT Bumi Intitama Sejahtera (Jakarta: 20010), 108
[2] Sinamo, Pendidikan Kewarganegaraan., 109
[3] Inu Kencana Syafiie, Ilmu Politik, Jakarta : PT Rineka Cipta, 2010, 9
[4] Delia Noer, Sistem Politik Islam, Penerbit Mizan (Bandung:1993),144
[5] Noer, Sistem Politik Islam,145
[6] Http://Bm.Harakahdaily.Net/Index.Php/Columnist/Seni-Budaya/16845-Islam-Politik-Dan-Kepimpinan#.Uyohwwf1neh
[7] Arif Hasbullah, Politik Hokum, UNISDA, (Jawa Timur: 2005), 82.
[8] Hasbullah, Politik Hokum, 91.
[9] Muchtar Packpaham, Ilmu Negara Dan Politik,PT. Intitama Sejahtera (Jakarta: 2010), 134.
[10] Packpaham, Ilmu Negara Dan Politik, 136.
[11] Packpaham, Ilmu Negara Dan Politik, 137.
[12] Packpaham, Ilmu Negara Dan Politik, 183-184.
[13] Packpaham, Ilmu Negara Dan Politik…….
[14] Ubaidillah Dan Salim M Arskal, Pendidikan Kewarga Negaraan: Demokrasi. HAM Dan Masyarakat Madani, IAIN Jakarta Press, (Jakarta: 2000), 124.
[15] Ubaidillah Dan Salim M Arskal, Pendidikan Kewarga Negaraan…..125.
[16] Ubaidillah Dan Salim M Arskal, Pendidikan Kewarganegaraan…..126.
[17] Ubaidillah Dan Salim M Arskal, Pendidikan Kewarganegaraan……

Belum ada Komentar untuk "Download Makalah Pengertian Demokrasi, Teokrasi Dan Autokrasi"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel