Macam-Macam Penyerbukan Pada Flora Biji

Macam-Macam Penyerbukan Pada Tumbuhan Biji


Berdasarkan asal serbuk sari, penyerbukan sanggup dibedakan menjadi penyerbukan sendiri, penyerbukan tetangga, dan penyerbukan silang.



  1. Penyerbukan sendiri ialah menempelnya serbuk sari dan bunga pada kepala putik bunga itu sendiri. Penyerbukan sendiri tidak menghasilkan keturunan yang bervariasi. contohnya bunga telang dan bunga turi.
  2. Penyerbukan tetangga ialah menempelnya serbuk sari dari suatu bunga pada kepala putik dani bunga lain yang berada pada sam tumbuhan.
  3. Penyerbukan silang ialah menempelnya serbuk sari dari suatu bunga pada kepala putik bunga lain yang berada pada tumbuhan lain yang sejenis. Penyerbukan silang sering disebut persilangan. Persilangan sanggup menjadikan variasi keturunan alasannya ialah ten adi perpaduan sifat dan dua tumbuhan induknya. Misalnya persilangan antara bunga merah dengan bunga putih sanggup menghasilkan bunga rnerah, rnerah muda, dan putih.
  • Penyerbukan ialah insiden menempelnya ser6uk sari ke kepala putik. Penyerbukan sanggup dilakukan oleh angin, hewan, air, dan manusia.
  • Berdasarkan asal serbuk sari, penyerbukan sanggup dibedakan menjadi penyerbukan sendiri, penyerbukan tetangga, dan penyerbukan silang.
Sumber Pustaka: Erlangga

Belum ada Komentar untuk "Macam-Macam Penyerbukan Pada Flora Biji"

Posting Komentar

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel